Om klubben

Sandefjord Filatelistklubb

Klubben ble startet i 1943, opphørte i 1953 og gjenoppstod i 1969.

Siden oktober 2008 har møtestedet vært Ranviksenteret med adresse Ranvikskogen 3, 3212 Sandefjord.

Møtelokalene er åpne fra 18:00 mens selve møtet begynner klokken 19:00

Antall medlemmer i klubben er 51 og 37 av disse er hovedmedlemmer. Møtene våre blir gjennomført hver 14 dag i månedene januar – mai og fra august – desember hvor gjennomsnittlig besøkede er omtrent 20 – 25 stykker.
Kaffe og kaker blir servert på hvert møte og vi legger vekt på det sosiale i klubben vår og gir hverandre råd og tips om frimerker og stempler.
Nesten hvert møte inneholder en kveldsauksjon og kåserier / foredrag blir holdt til annonserte datoer på aktivitetsplanen vår.

Samarbeidet med de andre klubbene i Vestfold er meget bra og to ganger i året utgis det en felles «Møteliste for Vestfoldklubbene».

Siden 1999 har klubben hvert år utgitt lokale hefter i samarbeid med Sandefjordmuseene, med fokus på hvalfangstperioden i Sandefjords historie. Dette er en stor inntektskilde for klubben.

Kontakten for dette er Odd Galteland, tlf. 33 46 51 43.

Kontaktperson og leder for klubben er Ole Fredrik Olsen, tlf. 950 40 602

Program vanlige møtekvelder:

• bytting, kjøp og salg av  frimerker, kort og annet
  • kveldsauksjoner

Nedenfor følger noen av medlemmenes samleområder:

• Norden, Storbritannia, Irland, Tyskland, Polen, Liechtenstein, Ungarn, Egypt, UAE, Kiribati, Tasmania, Falkland Islands og South Georgia

Andre filatelistiske områder:

• Norske offisielle og private helsaker (også de moderne)
  • utenlandske helsaker
  • særstempler, sistedagsstempler
  • personlige frimerker, frimerkehefter, julemerker
  • maskinstempler m/tekst
  • hvalfangerpost (post til og fra hvalfangsekspedisjonene og hvalstasjonene på South Georgia) og postkort, primært lokale.

Noen samler også motiv, bl.a. «Gandhi», «Røde Kors», «Britiske styrker i Egypt» og «Virveldyr i bevegelse».

For tiden har klubben 2 – 3 samlere som stiller ut nasjonalt.